10:07

Уряд протягом останніх 3 років приймає рішення
стосовно норм споживання природного газу, які визнаються судами незаконними!


 

На адресу Товариства з обмеженою відповідальністю “Херсонрегіонгаз” надходять численні звернення споживачів природного газу з приводу приведення до обґрунтованих норм споживання природного газу побутовим споживачам, які використовували газ без лічильників у період з травня 2015 по січень 2016 включно.


 

Це питання є дуже гострим для кінцевих споживачів природного газу, а деякі особи, користуючись нагодою та задля власного інтересу здобути популярність серед суспільства, як захисників народних інтересів, почали проводити масштабні провокативні дії, нагнітаючи невдоволеність у суспільстві діями газопостачальних та газорозподільних підприємств.

 

Почнемо з маленького екскурсу в історію виникнення ситуації, яка на сьогодні викликає дуже багато запитань не тільки з боку споживачів, а й з боку газопостачальних та газорозподільних підприємств.


 

З 01 жовтня 2014 року Урядом України були вперше з 1996 року змінені норми споживання природного газу для споживачів, що використовують природний газ без лічильників, більше ніж у два рази: з 18,3 м3 на одну особу в місяць до 9 м.куб. Таке рішення Уряду відразу ж віднайшло своє відображення у соціальних нормативах на користування житлово-комунальними послугами, що призвело до зменшення кількості природного газу, які споживачі із лічильниками мали можливість сплачувати зі знижкою у відповідності до Законів України, а також відбилося на отримувачах субсидій із газовими лічильниками, у вигляді зменшення державної допомоги на користування послугами з газопостачання.


 

З 01 квітня 2015 року Урядом було підвищено роздрібну ціну природного газу для споживачів відразу майже у сім разів, з 1,10 грн. до 7,188 грн., що відразу лягло суттєвим тягарем не тільки на наших громадян, але й на Державний бюджет України щодо забезпечення фінансування пільг та субсидій, що надавались Державою громадянам. Відразу після підвищення вартості природного газу Урядом було прийняте нове рішення (Постанова КМУ від 29.04.2015 року №237) про встановлення норм споживання природного газу без лічильників і, відповідно, соціальних нормативів на користування природним газом, та зменшено їх в 2 рази, а по відношенню до норм споживання та соціальних нормативів, які діяли до 01 жовтня 2014 року — в чотири рази! Таким чином Уряд знівелював для споживачів без лічильників підвищення ціни з 7 разів до 3,5, але, такі рішення Уряду були негативно сприйняті в першу чергу споживачам з лічильниками газу.


 

За зверненням до суду громадян, які є споживачами природного газу та сплачували вартість наданих послуг за приладами обліку (лічильниками газу), було встановлено, що їх споживання природного газу значно перевищує норми споживання, встановлені зазначеною постановою.


 

Ці данні також підтверджені дослідженнями УкрНДІінженерпроекту (Аналіз та визначення розрахункової витрати природного газу для побутових споживачів не обладнаних приладами обліку), за результатами якого було доведено, що встановлені Кабінетом Міністрів України (з травня 2015 року — січня 2016 року включно) норми споживання природного газу населенням, не відповідають фактичному використанню газу цією категорією споживачів, і є значно нижчим від фактичного споживання.


 

Взявши до уваги численні звернення громадян та експертні висновки, Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.09.2015№ 826/16447/15, з урахуванням Ухвали Вищого адміністративного суду України від 28.01.2016 № К/800/49436/15, постанову Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 року №237 визнано незаконною та нечинною з моменту її прийняття.


 

На сьогодні судом визнано, що дана постанова була прийнята всупереч Конституції України і є незаконною, оскільки становить одних споживачів природного газу в більш привілейоване становище і містить всі ознаки дискримінації.


 

Після винесення рішення суду, Уряд намагаючись врегулювати ситуацію відразу приймає нове рішення (Постанова КМУ від 23.03.2016 року №203) про встановлення нових норм та соціальних нормативів з 01 лютого 2016 року на рівні 7,1 м.куб на одну особу в місяць замість 4,5 м.куб, фактично визнавши, що раніше встановлені норми не відповідали фактичному споживанню, ставили у нерівне становище споживачів, які користувались газом із лічильниками, та як наслідок наносили невиправдані збитки газорозподільним та газопостачальним підприємствам України.


 

Під час дії незаконної постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 № 237 побутові споживачі необладнані приладами обліку сплачували вартість природного газу за заниженими норми споживання, а саме:

  • плита газова у разі відсутності централізованого гарячого водопостачання та газового водонагрівача 4,5 м.куб (32,35 грн.), замість законних 9 м.куб. (64,69 грн.) на особу в місяць;

  • плита газова та водонагрівач 9 м.куб. (64,69 грн.), замість законних 18 м.куб. (129,38 грн.) на особу в місяць.


 

Вартість фактично спожитого та неоплаченого природного газу внаслідок незаконно занижених норм споживання по споживачах ТОВ “Херсонрегіонгаз” за період з травня 2015 року по січень 2016 року складає 21 млн.грн.


 

Оскільки з боку Уряду не було вжито жодних кроків щодо хоча б якогось врегулювання на державному рівні цієї болючої ситуації для споживачів та надавачів послуг з газопостачання, Уряд мовчазно підтвердив, що сплачувати за фактично спожиту послугу має саме той, хто її фактично отримав, тобто споживачі, які використовували газ без лічильників у період з травня 2015 року по січень 2016 року включно. А нарахування мають бути приведені у відповідність до фактично спожитих обсягів природного газу визначених відповідно до норм споживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 619 від 08.06.1996 року.


 

При цьому, незважаючи на будь-які дії Уряду та індивідуальні спірні питання із споживачами, наше Товариство постійно працює задля своєї головної мети: забезпечити послугою з газопостачання своїх споживачів якісно та безперебійно. Тому, просимо наших споживачів утримуватись від будь-яких дій, які спрямовуються не на пошук компромісу, а лише на поглиблення непорозуміння та посилення конфлікту. Конституцією та Законами України передбачені цивілізовані шляхи діалогу для вирішення будь-яких спірних питань між громадянами та надавачами комунальних послуг, в тому числі, як останній шлях - це вирішення питання відповідно до статті 55 Конституції України, згідно з якою права і свободи людини і громадянина захищаються судом.


 

P.S. 9 серпня 2018 року Київським апеляційним адміністративним судом залишено без змін рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року у справі №826/2507/18, яким визнано протиправною та нечинною Постанову Кабінету Міністрів України від 23.03.2016 № 203 «Про норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників». Наразі вирішується питання щодо виконання й цього рішення суду.


 


 

З повагою

ТОВ “Херсонрегіонгаз”

Переглядів: 437 |
Всього коментарів: 2
avatar
1 tanuykozyreva • 20:31, 03.09.2018
У своїх поясненнях, щодо підстав донарахування норм газу за минулий період, Ви посилаєтесь на постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 21.09.2015 р. за № 826/16447/15, згідно якої визнано нечинною Постанову Кабінету Міністрів України за № 237 від 29.04.2015 р. «Про внесення змін до норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників» з моменту її прийняття, а саме з 29.04.2015 р..
Підставою для скасування постанови КМУ стало не дотримання порядку її прийняття, як регуляторного акту.

Звертаю увагу, що відповідно до норм чинного законодавства України, ТзОВ «Херсонрегіонгаз» має право здійснити донарахування споживачам лише в судовому порядку і це є єдиним законним способом.
Пояснюю чому. Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 21.09.2015 р. за № 826/16447/15 визнано нечинною постанову КМУ № 237 від 29.04.2015 р. однак, ні в мотивувальній ні в резулятивній частині рішення суду постачальникам газу (в нашому випадку ТзОВ «Херсонрегіонгаз») ПРАВА ЗДІЙСНЮВАТИ ДОНАРАХУВАННЯ НЕ НАДАНО. ТзОВ «Херсонрегіонгаз» має право лише через суд довести, що йому завдано матеріальні збитки і що дані збитки повинні компенсувати саме споживачі.

Щодо звернення до суду, то ТзОВ «Херсонрегіонгаз» пропущено строк позовної давності (3 роки), протягом якого дане товариство мало право звернутися до суду за захистом свого, ніби то порушеного права (початок перебігу строк позовної давності з 29.04.2015 р. до 29.04.2018 р.).
СТРОК ПОЗОВНОЇ ДАВНСОТІ ЗАКІНЧИВСЯ 29.04.2018 р.

До того ж, ТзОВ «Херсонрегіонгаз» не враховано главу 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільчих систем, яка передбачає вичерпний перелік порушень, внаслідок яких ТзОВ «Херсонрегіонгаз», як оператор ГРМ, маєте право здійснити перерахунок (донарахування) об'ємів природного газу або змінити їх режим нарахування. Таке порушення, як збільшення норм газу відсутнє в даному переліку. Отже, ТзОВ «Херсонрегіонгаз» не мали законних підстав самостійно здійснювати донарахування.

20.08.2018 р. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг вдруге наголосила, що на сьогоднішній день жодним актом чинного законодавства не передбачено права та обов’язки постачальників газу проводити відповідні перерахунки обсягів спожитого природного газу та процедури зведення балансів минулих періодів, а також відсутній механізм реалізації зазначеного перерахунку.

В своєму коментарі, Ви посилаєтесь на Уряд, який нібито, мовчазною згодою підтвердив, що сплачувати за фактично спожиту послугу має саме той, хто її фактично отримав, тобто споживачі, які використовували газ без лічильників у період з травня 2015 року по січень 2016 року включно.

Однак, Вами не враховано та проігноровано статтю 1175 ЦК України, якою чітко передбачено, що шкода, завдана фізичній або юридичній особі в результаті прийняття органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування нормативно-правового акта, що був визнаний незаконним і скасований, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини посадових і службових осіб цих органів.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 20.01.2012 р. «Рисовський проти України» також підкреслив особливу важливість принципу «належного урядування». Суд вказав, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

У своїй статті в P/S (постскриптумі) Ви посилаєтесь на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року у справі №826/2507/18, яким визнано протиправною та нечинною Постанову Кабінету Міністрів України від 23.03.2016 № 203 «Про норми споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників».
Однак, Ви чомусь не врахували мотивувальну частину даного рішення суду, якою встановлено, що ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатись на саму державу, а помилки не можуть виправлятись за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Враховуючи вищевикладені, Ви все ще будете стверджувати, що ВАШІ ДОНАРАХУВАННЯ Є ЗАКОННИМИ!!!! Ви повністю проігнорували чинне законодавство України.
avatar
2 mezenovy1306 • 10:48, 15.11.2018
Аплодирую стоя! Спасибо за аргументы
avatar